Streven naar een optimale en betrouwbare dienstverlening
Met 13.815 inwoners behoort de gemeente Texel tot de kleinere gemeenten van ons land. Vaak zie je dat gemeenten van deze omvang samenwerking zoeken met omliggende gemeenten, bijvoorbeeld op ambtelijk niveau. Zo kunnen zij efficiënter werken, is het achterliggende idee. Maar als relatief geïsoleerd eiland staat Texel er in verschillende opzichten alleen voor. En dat gaat prima.
Dit betekent wel dat de gemeente Texel efficiënt met haar resources moet omgaan, ook als het gaat om de IT-infrastructuur. Dat wil niet zeggen dat Texel niet ambitieus is, integendeel. Er is een visie op informatiemanagement waarin ruimte is voor innovatie en toekomstgericht denken. Strategisch Informatiemanager Dirk Schagen mag vorm en inhoud geven aan deze visie. “Het team I&A bestaat uit twintig medewerkers, onder wie het team IT dat bestaat uit vier systeembeheerders. Met deze afdeling zien wij ons als een ‘actieve volger’ van trends en ontwikkelingen op het gebied van IT. We lopen niet voorop, maar staan wel vooraan. Dat doen wij om onze dienstverlening richting burgers, bedrijven, instellingen en toeristen continu te verbeteren. We streven naar een optimale en betrouwbare dienstverlening; dit is één component van onze ‘i-visie’. De andere is het streven om flexibel en wendbaar te zijn zodat we als gemeente ook in de toekomst bestaansrecht hebben.”