Uitbesteden technisch beheer
“De keuze voor managed services heeft direct een professionaliseringsslag teweeggebracht”, vervolgt Jong. “Doordat je gedwongen wordt om na te denken over interne processen, wensen en eisen, zie je zaken die anders misschien niet aan het licht gekomen waren in de waan van alledag. We hebben er bewust voor gekozen om het technisch beheer te ontzorgen. Bij drukte valt het monitoren van de eigen omgeving als eerste af, terwijl het wel een essentieel onderdeel is om de continuïteit te garanderen. Nu er 24×7 gemonitord wordt, zien we in de rapportage bijvoorbeeld ook zaken die onder water gebeuren en die we voorheen gemist zouden hebben. Bij de keuze voor een partner hebben we naast de kwaliteit van de monitoring ook gelet op de backups, veiligheid, schaalbaarheid en flexibiliteit van de dienstverlener.”
Met het uitbesteden van het technisch beheer hebben we ook een ontwikkeltraject doorlopen. “Waar de technische beheerders voorheen alles zelf deden, hebben zij nu meer een regierol gekregen”, licht Jong toe. “Bij vragen uit de organisatie stemt de technisch beheerder nu met Proximus NXT af wat er klaargezet moet worden. Meer plannen, minder ad hoc werkzaamheden. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook een IT-architect en Service Manager aangesteld om sneller en efficiënter met infrastructuurveranderingen om te kunnen gaan en om de samenwerking te coördineren. Ruimte die we onder meer gekregen hebben, doordat we het technisch beheer ontzorgd hebben. Dit zorgt ervoor dat wij meer tijd hebben voor de vraag vanuit de organisatie.”