Rode Kruis hulpverleners
klantverhaal

Rode Kruis Nederland stapt digitale toekomst in

Het Nederlandse Rode Kruis kiest voor het draadloze netwerk- en switchingoplossingen om zijn netwerk te moderniseren. Proximus NXT Nederland heeft de ruim 140 vestigingen van het Rode Kruis in Nederland met elkaar verbonden in één veilig en snel netwerk, beheerd in de cloud. Het vormt de basis van het digitaliseringstraject dat het Rode Kruis inzet, met oog voor uniform netwerkbeheer en een moderne cybersecurity.

Rode Kruis Nederland
Rode Kruis Nederland

“We zochten meer dan alleen een leverancier. We zochten een partner die ons adviseert en ondersteunt waar en wanneer nodig.”

Hans Goedhart, Manager Informatievoorziening en ICT bij Het Nederlandse Rode Kruis

Verhogen Cyberveiligheid

“Het is moeilijk te vatten dat ook humanitaire organisaties het doelwit zijn van cybercriminelen. Cisco en onze onderzoekorganisatie Cisco Talos Intelligence zetten alles in het werk om het hen zo moeilijk mogelijk te maken. Samen met onze partner Proximus NXT verhogen we nu ook de cyberveiligheid van Rode Kruis Nederland. Het is cruciaal dat zij zonder cyberzorgen hulp kunnen verlenen,” zegt Michel Schaalje, cybersecurity lead bij Cisco Nederland.

Het Rode Kruis werkt met veel privacygevoelige informatie, bijvoorbeeld van hulpvragers, en die gegevens moeten op het hoogste niveau worden beschermd. “Door over te schakelen naar Cisco Meraki hebben we een beter zicht op het dataverkeer en de cyberveiligheid op ons netwerk. Zo voorkomen we dat vertrouwelijke informatie in verkeerde handen valt,” aldus Hans Goedhart, Manager Informatievoorziening en ICT bij het Rode Kruis.

Rode Kruis Nederland

Nieuwe standaard voor een stabielere en snellere verbinding

Naast cybersecurity optimaliseert het Rode Kruis ook de algemene connectiviteit, de interne samenwerking en toegang tot informatie. Het nieuwe draadloze netwerk heeft een snellere verbinding dankzij de nieuwe Wifi 6E-standaard van de Meraki access points. Die standaard zorgt voor hogere internetsnelheden en een stabielere verbinding.

Het Rode Kruis heeft een hoofdkantoor in Den Haag, 21 districtskantoren en meer dan 120 andere locaties verspreid over het hele land en deze locaties zijn nu ook verbonden in één cloud. Als gevolg hiervan zijn werknemers op elke locatie automatisch verbonden met het netwerk zodra ze zijn ingelogd. Het ICT-team monitort de goede werking van het netwerk en alle access points via het gecentraliseerde beheerplatform in de cloud.

Rode Kruis Nederland

Meer dan een leverancier

Proximus NXT neemt de levering van de apparatuur en de volledige implementatie voor zijn rekening. Hans Goedhart: “We zochten meer dan alleen een leverancier. We zochten een partner die ons adviseert en ondersteunt waar en wanneer nodig. Cisco en Proximus NXT Nederland nemen het technische werk volledig uit handen, zodat wij ons kunnen concentreren op onze cruciale humanitaire inspanningen. Tegelijk is ook onze online veiligheid verbeterd zodat we met vertrouwen de digitale toekomst tegemoet kunnen.”

Jeroen Hentschke, Proposition Lead Security bij Proximus NXT: “Na de succesvolle implementatie heeft het Rode Kruis zowel hun connectiviteit als cyberbeveiliging versterkt. We zijn er trots op een waardevolle bijdrage te leveren aan het verbeteren van hun cybersecurity, waardoor het Rode Kruis zich met vertrouwen kan focussen op hun cruciale humanitaire missie.”

Meer klantverhalen
Rode Kruis hulpverleners

Gerelateerde klantverhalen