Background image

Hoe de IT-infrastructuur meegroeit met de Westerscheldetunnel

  • Cloud
  • Hybrid cloud
  • Secure networking

De Westerscheldetunnel is met 6,6 kilometer de langste toltunnel van Nederland. Sinds de opening in 2003 passeren dagelijks zo’n 24.000 voertuigen de tunnel, wat goed is voor maar liefst 9 miljoen passages per jaar. Dit vraagt om een IT- en OT-omgeving die altijd operationeel is. Dit is waar de samenwerking met Proximus NXT Nederland om de hoek komt kijken. Ze onderhouden de IT-infrastructuur om de continue werking van de kantoorautomatisering van de Westerscheldetunnel te kunnen garanderen.

Proactieve monitoring

Betrouwbare WiFi

Minimale downtime

Blijvende hechte samenwerking

De Westerscheldetunnel

N.V. Westerscheldetunnel beheert de toltunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland. Sinds de opening in 2003 is de tunnel een belangrijke verbinding voor dagelijks verkeer en logistiek in Zeeland.

" De technische specialisten van Proximus NXT kennen onze IT-omgeving als hun eigen broekzak.”

–Jelle Goosens, ICT Coördinator bij Westerscheldetunnel

1
Westerscheldetunnel

De klantvraag

Hoe de samenwerking begonnen is? De organisatie achter de Westerscheldetunnel kampte met steeds groter wordende technologische uitdagingen, wat de directe aanleiding was om een externe partner aan te haken. Dit beaamt Jelle Goosens, ICT Coördinator bij N.V. Westerscheldetunnel. “De IT-infrastructuur was eenvoudigweg verouderd,” vertelt hij. “De opslagcapaciteit stond op instorten, de back-upsystemen waren onvoldoende betrouwbaar en de bestaande oplossingen waren aan het einde van hun levensduur.”

Daarnaast speelden er organisatorische overwegingen. “Bepaalde IT-onderdelen zijn dusdanig specialistisch, dat het inefficiënt is om die kennis in eigen huis op te willen bouwen. Voor een kleine organisatie als de onze is dat extra moeilijk. We besloten dan ook om op zoek te gaan naar een betrouwbare partner met diepgaande IT-kennis.”

Continuïteit gegarandeerd

Proximus NXT onderhoudt de IT-infrastructuur van de Westerscheldetunnel, onder meer de servers, netwerk en opslagvoorzieningen. Daarnaast voorzag Proximus NXT in solide back-upoplossingen, die later gemigreerd zijn naar de cloud. Dankzij Proximus NXT is Back-up as a Service (BaaS) sinds 2023 een onlosmakelijk onderdeel van de bedrijfscontinuïteitsplanning geworden, zodat gegevens beschermd en veilig zijn.

 

De resultaten

Het resultaat van de samenwerking? Een uitzonderlijk stabiel netwerk met nauwelijks storingen. Het netwerk heeft een minimale downtime. Verschillende soorten netwerkverkeer zijn gescheiden en zitten elkaar niet in de weg. Werkplekapparatuur mag alleen na meerdere authenticatiestappen het netwerk op. “We hebben nooit netwerkproblemen gehad. Zelfs met WiFi waren er nooit klachten,” zegt Jelle.

Slimme monitoring

De engineers van Proximus NXT monitoren proactief de IT-omgeving om knelpunten tijdig te signaleren en aan te kunnen pakken. “Op deze manier biedt de samenwerking niet alleen technische, maar ook operationele ontzorging. De bredere OT-omgeving, van camerasystemen tot besturing, wordt door de betrouwbaarheid van de IT-omgeving indirect ondersteund. Medewerkers kunnen via veilige netwerkkoppelingen klantgegevens verifiëren, tolbetalingen volgen en incidenten snel en eenvoudig oplossen.”

Praktisch én gevoelsmatig partners

De relatie tussen de twee organisaties is bijzonder hecht te noemen; de N.V. Westerscheldetunnel ziet met name de technische specialisten van Proximus NXT als een verlengstuk van hun eigen organisatie. “De samenwerking met de technische specialisten is collegiaal te noemen en we worden vrijwel nooit tegengehouden op contractuele details – geen vanzelfsprekendheid in onze sector. Ook buiten het werk zijn er veelvuldig contactmomenten. Denk hierbij aan werkbezoeken om aan wederzijds begrip en vertrouwen te werken.”

Een blik op de toekomst

De komende jaren staat een herziening van het IT-contract op de agenda. De tunnel is tegenwoordig grotendeels tolvrij; sinds 30 december 2024 geldt de tol niet meer voor personenwagens en motoren. Hierdoor kan de organisatie achter de Westerscheldetunnel verder krimpen en de IT-omgeving versimpeld worden. Proximus NXT ontfermt zich over deze versimpeling. Daarnaast kijkt de N.V. Westerscheldetunnel naar verdere cloudmigratie en vereenvoudiging van beheer. De samenwerking bevalt zo goed dat de partijen dit in de toekomst verder willen uitbouwen; Proximus NXT blijft technisch en constructief meedenken.